קרן דניאלי

קרן דניאלי > חדשות ועדכונים > בריאות ורפואה > הקליניקה למחקר ולטיפול בטראומה ובאבדן ע"ש דניאלי זוננפלד ז"ל

הקליניקה למחקר ולטיפול בטראומה ובאבדן ע"ש דניאלי זוננפלד ז"ל

אוניברסיטת בר-אילן מרחיבה את הטיפולים הפסיכולוגיים לטראומה ואבדן, המוענקים בחינם למיעוטי יכולת במסגרת הקליניקה שפעילה במחלקה לפסיכולוגיה, הודות לתמיכה מיוחדת שהוענקה למחלקה, ע"י "קרן דניאלי", לזכרה של דניאלי זוננפלד ז"ל. דניאלי שירתה כמתנדבת במחלקת האונקולוגיה בביה"ח שניידר, ונהרגה בשובה מהתנדבותה לפני כשנתיים והיא בת 20. בטקס שהתקיים השבוע נקראה הקליניקה למחקר ולטיפול בטראומה ובאבדן ע"ש דניאלי זוננפלד ז"ל, ותיקרא מעתה ואילך "קליניקת דניאלי".

פרופ' טוביה פרי, חבר סגל המחלקה לפסיכולוגיה ומנהל הקליניקה, הסביר באירוע את הייחודיות של הטיפול המוענק בקליניקה אשר זכה לכינוי "הטיפול הנרטיבי". לדבריו, "המטפלים בקליניקה מסייעים למטופלים להכיל את הטראומות שעברו באמצעות יצירת נרטיב מסודר וברור של האירוע הטראומתי שחוו ושילובו בתודעתם כחלק – שלילי אמנם אך ניתן להכלה – מהסיפור הכללי של חייהם". פרופ' פרי סיפר כי, לפי מחקרים שנערכו בנושא, עצם העובדה שהמטופל רואה ומרגיש כיצד המטפל חווה יחד איתו את הטראומה וכיצד המטפל מצליח להכיל אותה יש בה השפעה חיובית על המטופל ותמיכה ביכולת שלו להכיל את הטראומה שלו בעצמו.

"קליניקת דניאלי", על 8 מטפליה, תפתח ותעניק טיפולים חדשניים לאנשים ולקהילות אשר מתמודדים עם טראומה ועם אבדן. הקליניקה עתידה לייצר ערוץ של הזנה הדדית בין המחקר שנערך באוניברסיטה לבין הטיפול שנערך בקליניקה ותהווה מוקד ידע תיאורטי וקליני אשר יופץ לשטח באמצעות המטפלים הלומדים באוניברסיטה. הקליניקה תעניק סיוע לצעירים ולמבוגרים שאיבדו את יקיריהם במחלה, בתאונה או כתוצאה ממוות טבעי, וכן לנשים שחוו לידה שקטה, חיילים ואזרחים נפגעי טראומה ובני משפחותיהם של חיילים שנפלו. כ-70% מהמטופלים שטופלו בקליניקה עד היום דווחו על שיפור משמעותי.

הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, נשיא האוניברסיטה, ציין בנאומו כי לחינוך ישנם שני חלקים: החלק הלימודי והחלק האישיותי. פרופ' הרשקוביץ ציין כי חז"ל מבחינים בין שני החלקים הללו. בעוד החלק הלימודי טעון שינון מתמיד ו"אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחד", הרי שעל החלק האישיותי אומר הכתוב "חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה". בדבריו עמד הרשקוביץ על חשיבות החינוך בחלק האישיותי עד כי רואים אנו שיהושע בן נון נבחר להמשיך את משה לא מפני שהיה הידען שבכולם אלא מפני שהיה "נער לא ימיש מתוך האוהל". בנקודה זו ציין הרשקוביץ את האנושיות והחום של משפחתה של דניאלי ז"ל, כפי שהדבר בא לידי ביטוי גם בחינוך שלה ובאישיותה עצמה.

מוטי זוננפלד, אביה של דניאלי ז"ל, סיפר כיצד החליט בעקבות לכתה של דניאלי להפוך אותה ל"רבי שלי", זאת באמצעות המשכת דרכה ומורשתה בתחום הרפואי והחינוכי. זוננפלד סיפר על השילוב הנדיר שהיה בדניאלי בין חכמה וצניעות, על כך שמחד שאפה ללמוד רפואה ואף קבלה 768 בבחינת הפסיכומטרי (ציון שהגיע לבית המשפחה במהלך ה'שבעה') ומאידך הקפידה תמיד להסתיר את הישגיה ויכולותיה, תוך שהיא מסייעת לחלשים ממנה.

מעל 40 מפעלי חסד הקימה "קרן דניאלי" בתחומי: בריאות וחינוך, ביניהם: 'פרס דניאלי' לצוותי רופאים ואחיות מצטיינים; 'צוות דניאלי' בביה"ח שניידר המסייע למשפחות הילדים החולים בביתם; 'בנועם דניאלי', מיזםטיפול אישי בזוגות העומדים להנשא; 'לב דניאלי' המסייע לזוגות בתהליכי ההפרייה; 'גרעין דניאלי', 'בשביל דניאלי' ועוד רבים אחרים.

באירוע השתתפו גם: סבה וסבתה של דניאלי ז"ל, מר משה וגב' ג'ני זוננפלד, פרופ' יוסף פרס, מנכ"ל בית החולים שניידר, ידיד המשפחה הרב פרופ' יעקב דולינגר, הרב שבתי א' הכהן רפפורט, ראש בית המדרש של המכון הגבוה לתורה באוניברסיטת בר אילן, פרופ' גיל דיזנדרוק, ראש המחלקה לפסיכולוגיה, פרופ' אילנית חסון-אוחיון, ראש המגמה לפסיכולוגיה שיקומית ומנהלת שותפה של הקליניקה לשירות הקהילה, הרבנית ד"ר ציפורה שפירא, אשת הרב משה שפירא זצ"ל, רבו וידידו הקרוב של מוטי זוננפלד, ופרופ' רות פלדמן,  אשר שמשה שנים רבות כחברת סגל המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה.