קרן דניאלי

קרן דניאלי > בתקשורת > "כאן בשבילם": החיילים המשוחררים שמתנדבים בפאבלות מוכות העוני של ריו

"כאן בשבילם": החיילים המשוחררים שמתנדבים בפאבלות מוכות העוני של ריו

למשך שבועיים מקדישים לוחמים וקצינים לשעבר את הטיול הגדול אחרי הצבא לשיפוץ מבנים, הוראת אנגלית ופעילויות במדינות העולם השלישי שבהם הם מבקרים. על הדרך הם מציגים את פניה היפות של ישראל בעולם. "כשילד רושם את שמו, אתה מבין איזה דבר גדול עשית", העיד אחד מהם.

צוות דניאלי מעמותת לוחמים ללא גבולות מתנדבים בריו דה ז'נרו ברזיל (ללא שם)

"כשמגיעים לאיזור הפאבלות בריו, השכונות נראות כלפי חוץ מאד צבעוניות ומושכות. אבל עד שאתה לא שם, ולא חווה את החיים שם באמת מבפנים, אתה לא באמת יודע מה עובר עליהם". כך סיפרה לוואלה!NEWS ליאור וטורי, קצינה משוחררת וחברה ב"צוות דניאלי" שהשתתפה לאחרונה במשלחת הומניטארית של עמותת "לוחמים ללא גבולות" לפאבלות בריו דה ז'נרו, ברזיל.

"ביום השלישי הגיע ילד שלא ראיתי קודם. הגיע ללא חולצה, פשוט כי לא הייתה לו", סיפרה. "מיד דאגו לו לחולצה והוא השתלב בפעילות. בסוף היום הסתכלתי מהחלון וראיתי אותו הולך, מגיע לפאבלה ונטמע אל תוך הרחובות הצפופים. עבורי היה זה רגע מטלטל. אין לדעת מה עובר ילד כזה בחיי היומיום שלו".

צוות דניאלי מעמותת לוחמים ללא גבולות מתנדבים בריו דה ז'נרו ברזיל (ללא שם)

וטורי מגיעה בעצמה ממשפחה מורכבת: כבת להורים גרושים שגדלה אצל סבתה ודודתה, ללא קשר עם אביה, היא מכירה מציאות שבה יש לעבוד מגיל צעיר כדי לממן את הדברים הנחוצים. לדבריה, "דווקא בגלל הסיפור שלי והמקומות שבהם הייתי אני יודעת שאפשר לצמוח משם. כל מה שאתה צריך זה מישהו שיאמין בך ויאמר לך שאתה מסוגל. ואני כאן בשבילם".

וטורי שירתה בצבא במגוון תפקידים, בהם מדרי"ת (ראש מדור הדרכה) בבא"ח גבעתי, תפקיד ניהולי הכולל אחריות על כל מערך ההכשרה של הלוחמים בבסיס האימונים. היא אחת מ-24 צעירים בוגרי צבא, לוחמים וקצינים, שיצאו לטיול הגדול וחברו יחד לאתנחתא בת שבועיים, שבמהלכה הם מתנדבים עם מקומיים משכונות העוני בריו שבברזיל, במסגרת עמותת "לוחמים ללא גבולות". פעילות הלוחמים נעשית כולה בהתנדבות מתוך רצון להציג את פניה היפות של ישראל בעולם.

צוות דניאלי מעמותת לוחמים ללא גבולות מתנדבים בריו דה ז'נרו ברזיל (ללא שם)

התכנית הוקמה ביוזמת קצינים בוגרי יחידת העילית דובדבן, שהבחינו בכמויות העצומות של המטיילים הישראלים במדינות העולם השלישי, הנאמדת בשני מיליון ישראלים בכל עשור. הפעילות כוללת שיפוץ ושיפור מבנים, הוראת אנגלית וחשבון לילדים ונוער ופעילויות העשרה ומשחק, כשכל המתנדבים מטיילים באותן המדינות ממילא. בין היתר פועלים צוותי מתנדבים בהודו, נפאל, דרום אפריקה, ארגנטינה, פרו ומדינות נוספות באמריקה הלטינית.

צוות דניאלי

צוותי המתנדבים נקראים על שמם של צעירים שנפלו במהלך השירות הצבאי או הלאומי. כך למשל נקרא צוות המתנדבים בריו "צוות דניאלי", על שמה של דניאלי זוננפלד, מתנדבת במחלקה אונקולוגית ילדים בבית החולים שניידר, שנהרגה לפני ארבע שנים בתאונת דרכים כשחזרה מהתנדבות.

דניאלי עצמה הייתה ילידת ריו דה ז'נרו ואביה מוטי זוננפלד תומך בצוות הפועל משם. זאת, בנוסף לתמיכתו השוטפת בארגון, שבראשותו עומד אלוף (במיל') אליעזר שקדי. אמה של דניאלי, רחל, מעורבת גם היא בפרויקט ומלווה את הצעירים תוך שהיא שומרת על קשר איתם לאורך התקופה.

דניאל זוננפלד (ללא שם)

צוות דניאלי מגיע מדי יום לשני מוקדי פעילות עיקריים – בית הספר האזורי ומתנ"ס הגרפיטי, שבו מעבירים הילדים והנערים את זמנם אחר הצהריים. מנהלת המתנ"ס והצוות שלה משתדלים לתת להם אלטרנטיבה ראויה לשוטטות ברחוב. הם הקימו שם חנות יד שנייה וחנות לציוד לימודי בסיסי, כשציורי הגרפיטי במקום מושכים אליהם מבקרים אף הם.

רועי רחמים, מנהל צוות דניאלי, ולירן רונן, רכזת ההדרכה, צמודים לחברי הצוות ומלווים אותם בשני מוקדים אלו. רחמים התחיל את תפקידו כמתנדב ב"לוחמים ללא גבולות", ומאז נשאר כדי לנהל את הצוותים. גם רונן התנדבה בשנה שעברה, אף היא בצוות דניאלי.

מתנדבי צוות דניאלי מגיעים לשבועיים אלה בריו לאחר שעברו בקיץ מיונים לעמותה, ואף הגיעו להתנדב למשך שלושה ימים בכפר הנוער סילבר שילד אשקלון. זאת, כחלק מפרויקט "קודם בארץ", שבמסגרתו כל מתנדב בעמותה מחויב קודם להתנדבות מקדימה בישראל.

הלוחמים מספרים שהם מחוברים לדמותה של דניאלי ושואבים ממנה השראה. "מאוד מדברת אליהם השאיפה שלה להגיע גבוה, לצד זה שאינה שוכחת את האחר", אומר רחמים. "הרצון שלה לתרום ולתת מעצמה לאחרים מדובר פה רבות במהלך השבועיים האלה. בסוף כל יום, כשנפגשים לסיכום יום, אתה רואה איך הדבר הזה ממלא אותם. כשילד מצייר לב ורושם את שמו באנגלית, אתה מבין איזה דבר גדול עשית איתו היום".

צוות דניאלי מעמותת לוחמים ללא גבולות מתנדבים בריו דה ז'נרו ברזיל (ללא שם)

עמותת "לוחמים ללא גבולות" הוקמה ב-2014 על ידי שלושה קצינים מיחידת דובדבן שבמהלך הטיול הגדול שלהם במזרח הרחוק נחשפו לכמות העצומה של התרמילאים הישראלים המטיילים במדינות העולם השלישי. הם הקימו את העמותה כדי למנף תשתית זו להצגת פניה היפות של ישראל בעולם, באמצעות עשייה התנדבותית. נשיא "לוחמים ללא גבולות", מפקד חיל האוויר לשעבר האלוף במיל' אליעזר שקדי, אמר כי "זו הפעם השנייה שמשלחת דניאלי יצאת לברזיל עם עשרות תרמילאים חדשים. אנו גאים בחבר'ה האלה. לעשייה שלהם יש משמעות אדירה לכולנו כיהודים, כישראלים ויותר מכל, כבני אדם".

 

לינק לכתבה