קרן דניאלי

קרן דניאלי > בתקשורת > "להציל את הדורות הבאים": 'בת מלך' חנכה בית ילדים

"להציל את הדורות הבאים": 'בת מלך' חנכה בית ילדים

בסוף השבוע שעבר נחנך בירושלים בית הילדים של המקלט לנשים דתיות שחוו אלימות במשפחה, אשר מופעל על ידי עמותת 'בת מלך'. משכנו החדש של בית הילדים צפוי לתת מענה לכמות הילדים ההולכת וגדלה במקום. המבנה שופץ והורחב הודות לתרומותיהם הנדיבות של תורמים שונים וביניהם מוטי זוננפלד, מייסד קרן דניאלי לזכרה של בתו דניאלי זוננפלד ז״ל, מתנדבת בבית החולים שניידר שנהרגה לפני שלוש שנים בתאונת דרכים בשובה מהתנדבות. בית הילדים עתיד להיקרא על שם דניאלי ז"ל.

זו אינה הפעם הראשונה שקרן דניאלי מתגייסת לעזרתה של עמותת 'בת מלך'. בין עשרות מיזמים אחרים על שמה ולזכרה של דניאלי בתחומי הרווחה, החינוך, הבריאות והחברה.

כבר לפני כשנה תרמה הקרן למקלטי 'בת מלך' לצורך השיפוץ הכולל של המקום שנועד להרחיב את המבנה הכללי ואזורי המחיה של הנשים וכן פעלה לסיוע בתהליך השיקום של הנשים והילדים השוהים במקלט.

עו״ד הרב נח קורמן, מייסד ארגון 'בת מלך', הדגיש את החשיבות הרבה שרואה המקלט בקליטה של הנשים ולא פחות חשוב מכך הילדים במקלטים: "אנחנו נקראים מקלטים לנשים, אבל מרבית השוהים במקלטים הינם ילדים, ילדים שבלא טיפול וסביבה מתאימה יהיו הדור הבא של מעגל האלימות במשפחה. זכות גדולה לדעת שהעשייה שלנו היום תציל את הדורות הבאים והילדים של היום יגדלו משפחות לתפארת מחוץ למעגל האלימות. אנחנו מתרגשים לחנוך את קומת הילדים על שם דניאלי. אנחנו יכולים לדמיין את דניאלי עושה כאן שירות לאומי ומרעיפה את אהבתה על הילדים כאן. זכות גדולה עבורינו להנציח את דניאלי בפעילות המיוחדת של המקלטים. ויהיו הזכויות האלו לעילוי נשמתה של דניאלי שתהא נשמתה צרורה בצרור החיים".

עו"ד צילית יעקובסון, המשמשת כיו"ר עמותת 'בת מלך', שיתפה בדבריה: "כאן [בבית הילדים] לומדים הילדים לקבל חיבוק – בלי להתכווץ, לומדים לשיר, לצחוק. בהתחלה בשקט. אחר כך צחוק מתגלגל יד ביד עם בת שירות אוהבת, עם מטפלת חמה ומסורה. לומדים לתת אמון, לבטוח. לסמוך וגם לשמוח. אנחנו רוצות להודות לך מוטי היקר על האפשרות שהענקת לנו להרחיב ולבסס את הקן החם של הילדים שלנו, שייקרא מהיום על שמה של דניאלי. הלב הענק שהיה פתוח לכל ילד, ימשיך ויפעם פה".

עינת אנגלמן, מנהלת מקלט בת מלך בירושלים, סיפרה על חשיבות המקלט לא רק לנשים אלא גם לילדים במקום: "מקלט 'בת מלך' אולי מוכר כמקלט לנשים אבל תפקידו להגן גם על הילדים, ולא רק להגן. משאבים אדירים מושקעים כאן בטיפול בילדים… הם לומדים להאמין בעצמם, לאהוב את עצמם, לומדים לחיות את החיים בלי אלימות, ואולי יותר מכל – למרות המצב המורכב אליו נקלעו בעל כורחם, הם זכאים לילדות טובה. כאן הם יכולים לשחק. ללמוד. ואפילו לחלום… אני מדברת על "לחלום" על "עתיד" על "אופטימיות" ואני לא יכולה שלא לחשוב מייד על דניאלי… דניאלי הקדישה את כל כולה לנתינה לילדים שהחיים לא הקלו עמם, היא הייתה ברוכת כשרונות וילדים רבים נהנו מהשפע המבורך שלה… אני רוצה להודות לך מר מוטי זוננפלד, על התרומה הנדיבה ועל הליווי והקשר האמיץ עם ׳בת מלך׳. צר לי על ההתמודדות שאיתה אתם מתמודדים, ואני מודה לך שאתה מלמד אותנו איך עושים טוב גם מתוך כאב".

מוטי זוננפלד מייסד קרן דניאלי, לזכרה של בתו דניאלי זוננפלד שיתף את הנוכחים במחשבותיו: "אנחנו נמצאים כאן היום כשליחים נאמנים של דניאלי. דניאלי הייתה בעלת כח עצום של נתינה. לו הייתה דניאלי יכולה לראות את המקום הזה, מקלט ׳בת מלך׳, לבטח הייתה מתחברת למקום וממשיכה את העשייה המבורכת שלה גם בו. מבין שיריה, היה גם שיר שנקרא ״אלה החיים״ אותו היא כתבה בגיל 12 וחצי. השיר הזה מתאים מאוד למקום הזה. "בדרך החיים המפותלת, הקשה, המכשולים והקשיים תמיד מנת חלקנו… אלה החיים מורכבים עד מאוד, לא תמיד העתיד צבוע בוורוד, כי אלה החיים, ואיתם עוד נסתדר, ועם הזמן העובר הכל כבר ישתפר". מאחל לכן שתמצאו מהר את הדרך לבנות את חייכן מחדש יחד עם הילדים, באופן שיביא לכן ולהם אושר ושלווה".

מקלט 'בת מלך' בירושלים פועל בשיתוף משרד הרווחה, ומהווה בית לנשים ולילדיהן, לאחר שחוו אלימות במשפחה, לתקופה של כשישה חודשים בממוצע. באחרונה שופץ והורחב המקום עצמו כמו גם בית הילדים שבו וכעת לאחר ההרחבה שוהים בו 12 נשים ו-35 ילדים. המקום מיועד לנשים דתיות וחרדיות ומכיוון שכך, כמות הילדים במקום גבוהה מאוד.

בית הילדים נותן מענה חינוכי לכלל הילדים במקלט. בתחילת שהותם במקום ועד שמתקבל אישור למשמורת זמנית לאם, יהיה בית הילדים המסגרת החינוכית הבלעדית. במצב של רגיעה וכשאין משפחות חדשות, נותן בית הילדים מענה לפעוטות בלבד. בשל הגילאים השונים יש חלוקה והתאמה חינוכית לפי גיל. כשהילדים חוזרים מהגנים ומבתי הספר משמש בית הילדים כצהרונית – בה ישנה חלוקה גילאית לפי שעות – חוגים, עזרה עם שיעורי בית, יצירות, חונכים, משחקים ועוד. בית הילדים מופעל על ידי מנהלת בית הילדים ו-3 בנות שירות לאומי.

עמותת 'בת מלך' הוקמה בשנת תשנ”ו (1995) על ידי עו"ד נח קורמן, כאשר נחשף לצורך הדחוף במתן מחסה פיזי, הגנה, סיוע נפשי ומשפטי לנשים דתיות הסובלות מהתעללות פיזית ונפשית על ידי בעליהן ונמצאות בסכנת חיים. כיום, בין היתר, מפעילה העמותה 2 מקלטים המיועדים לקלוט בו זמנית עד 24 נשים ועד 80 ילדים. עד כה עברו למעלה מ-1,000 נשים ו-4,500 ילדים במקלטי העמותה.

לטקס החנוכה הוזמנו מספר מצומצם של אורחים מפאת סודיות מיקומו של המקלט ובית הילדים. את הטקס הנחתה העיתונאית ריקי רט, החברה בוועד המנהל של העמותה. הגיעו גם הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב, ורעייתו רעיה; הרבנית ציפי לאו, אשתו של הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו; הרבנית לאה פינקל, אשתו של ראש ישיבת מיר המנוח הרב נתן צבי פינקל זצ”ל ואימו של ראש הישיבה הנוכחי הרב אליעזר יהודה פינקל; הרבנית ד"ר ציפורה שפירא, אשתו של מורו ורבו וידיד נפשו של מוטי זוננפלד הרב משה שפירא זצ"ל, וכן הזמרים עידן יצחקיאן ומתניה בן אברהם שהופיעו באירוע.

 

לינק לכתבה