קרן דניאלי

קרן דניאלי > חדשות ועדכונים > חברה ורווחה > טסה להתנדב ב'פאבלות' לזכר דניאלי ז"ל

טסה להתנדב ב'פאבלות' לזכר דניאלי ז"ל

בימים אלה פועלת ב‘פאבלות' של ריו-דה-ז'ניירו שבברזיל משלחת של 25 תרמילאים בוגרי צבא מישראל שבחרו להוסיף חלק התנדבותי ל"טיול הגדול". המשלחת פועלת בשיפוץ בתי ספר בפאבלות ובלימוד חשבון ואנגלית עם ילדי שכונות העוני, במסגרת עמותת "לוחמים ללא גבולות". אחת המתנדבות, ספיר אופיר, 24, החליטה להצטרף למשלחת מכיוון שזו נקראת "צוות דניאלי", על שמה של חברתה הטובה, דניאלי זוננפלד ז״ל. דניאלי נולדה ועלתה ארצה מריו-דה-ז‘ניירו, בה פועלת המשלחת, ונהרגה לפני כשלוש שנים בתאונת דרכים במהלך שובה מהתנדבות עם ילדים חולי סרטן במסגרת שירותה הלאומי, והיא בת 20.

הפעילות של ספיר וחבריה מתבצעת במרכז הקהילתי של שכונת פאבונה (Pavuna) המוקפת פאבלות וממוקמת בפאתי ריו. מדי יום מעבירים ספיר וחברי המשלחת שיעורים במגוון נושאים לילדים בפאבלות הסמוכות ונעזרים בצעירי הקהילה היהודית כמתרגמים. כמו כן, במהלך היום משפצים המתנדבים את המרכז הקהילתי. לצד הפעילות בפאבונה פעילה המשלחת בשני מוקדים נוספים: האחד הוא פאבלת קנטגאלו (Cantagalo) והשני בשכונת העוני של העיר ניטרוי (Niteroi) הסמוכה לריו.

מאז החלו את התנדבותן בסוף השבוע שעבר הצליחו כבר ספיר וחברותיה לשכנע אמא מאחת הפאבלות לרשום לבית ספר מקומי את ששת ילדיה המאומצים – כולם יתומים שאספה לביתה. ההחלטה נולדה הודות למפגש של שלוש בנות המשפחה, יאני, גבריאלה וקלאודיה, אשר הצטרפו השנה לראשונה לפעילות של המרכז הקהילתי, עם ספיר וחברותיה. אחד מאחיהן של הבנות, פיליפה, נפגע בראשו מכדור של שוטר באחת מהתגרות הרבות שפוקדות את הפאבלות במהלך פשיטות של המשטרה על מוקדי הסמים והפשע הפזורים בהן. בבית בו מתגוררים הילדים אין אוכל במרבית הימים והחיים בו מתנהלים בעוני רב.

ספיר ודניאלי ז״ל הכירו לפני 16 שנה, בתחילה במהלך חופשותיה של משפחתה של דניאלי בישראל עוד בטרם עלו ארצה ובהמשך כאשר משפחתה של דניאלי עלתה ארצה מברזיל והתיישבה ברעננה, היכן שמתגוררת גם משפחתה של ספיר. השתיים הכירו בבית הספר ומאז הפכו לחברות הכי טובות. לפני שלוש שנים, יום לפני פורים, בשובה של דניאלי מהתנדבות בבית החולים שניידר – שם סייעה לילדים חולי סרטן – נהרגה דניאליבתאונת דרכים קטלנית. את ההתנדבות החלה המשלחת בשבוע שעבר בדיוק ביום השנה השלישי לפטירתה של דניאלי ז״ל.

בהספד שנשאה שנה לאחר מותה של דניאלי, סיפרה ספיר: ״היינו החברות הכי טובות (…) באת לארץ לחופשה מברזיל, ולמשך חודש נכנסת לכיתתי בכיתה א וישבת איתי באותה הקבוצה, ואפילו ישבנו אחת ליד השנייה במסיבת הסידור שלנו. בכיתה ב חזרת שוב למשך חודש, ושנה לאחר מכן, כשהיינו בכיתה ג, עשית עלייה עם משפחתך ועברת ללמוד בבית ספר אחר. מאז שמרנו על קשר והיינו שם תמיד אחת בשביל השנייה (…) אני זוכרת שבאותו יום על החוף, כשעצרנו ל״סלפי״ קטן, מישהי עברה ושאלה אותנו אם אנחנו אחיות. עצרנו והסתכלנו אחת על השנייה, מחויכות מאוזן לאוזן, והשבנו ״כן״ בלי הסברים נוספים… הרגע הזה עדיין חי ונוכח בחיי כל כך… אמא שלי תמיד נוהגת לומר לנו שיש משפחה שאליה נולדים ויש משפחה שאותה בוחרים. דניאלי, היית (ועודך) האחות הנוספת שלי, ואני יודעת שאני הייתי אחות נוספת שלך, לא ״כאחות״ אלא אחות, אחות אמיתית, אחות מבחירה״.

"לוחמים ללא גבולות" הוקמה בשנת 2014 בידי שלושה קצינים מיחידת דובדבן אשר במהלך הטיול הגדול שלהם במזרח הרחוק נחשפו לכמות העצומה של התרמילאים הישראלים המטיילים במדינות העולם השלישי והקימו את העמותה בכדי למנף תשתית זו להצגת פניה היפות של ישראל בעולם, באמצעות עשייה התנדבותית. יו״ר העמותה הוא האלוף (במיל׳) אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר ומנכ״ל אל על. כיום, התנאי היחיד להצטרפות למשלחות "לוחמים ללא גבולות" הוא התנדבות מקדימה בישראל במסגרתה מתנדבת כל משלחת במשך שלושה ימים בכפרי נוער שונים בישראל, ורק לאחריה היא יוצאת להתנדבות בחו"ל.

גילי כהן, מייסד "לוחמים ללא גבולות", מציין כי "מאז התחלנו את הפעילות לפני פחות מארבע שנים, זוהי כבר המשלחת ה-13. במקביל לברזיל יוצאות מדי שנה משלחות להודו, נפאל, דרום אפריקה, גואטמלה, מקסיקו, ארגנטינה ואתיופיה, זאת לאחר חובת ההשתתפות בהתנדבות בכפרי הנוער בישראל במסגרת פרויקט "קודם בארץ" שלנו. מדובר בהזדמנות מצוינת עבור חיילים וחיילות משוחררים לשלב פעילות ערכית עם הטיול שלאחר הצבא, בדגש על הצגת פניה האמיתיות של ישראל בעולם. כל משלחת שאנו מוציאים נקראת על שם חיילים שנפלו במהלך שירותם הצבאי או בני השירות הלאומי שאינם עוד איתנו היום. עבורנו זהו כבוד גדול לשאת את שמה של דניאלי ז״ל שהייתה בעצמה סמל של חסד ונתינה".