קרן דניאלי

קרן דניאלי > בתקשורת > בר-אילן תרחיב את טיפולי הפסיכולוגיה בחינם למעוטי יכולת

בר-אילן תרחיב את טיפולי הפסיכולוגיה בחינם למעוטי יכולת

"קליניקת דניאלי", על שם דניאלי זוננפלד ז"ל, תפתח ותעניק טיפולים חדשניים לאנשים ולקהילות המתמודדים עם טראומה ואבדן. הקליניקה תשמש ערוץ של הזנה הדדית בין המחקר באוניברסיטה לבין הטיפול, ותהיה מוקד ידע תאורטי וקליני.

אוניברסיטת בר-אילן מרחיבה את הטיפולים הפסיכולוגיים לטראומה ואבדן, המוענקים בחינם למעוטי יכולת במסגרת הקליניקה שפעילה במחלקה לפסיכולוגיה, כך הודיעו ביום ראשון ראש המחלקה, מנהל הקליניקה ונשיא האוניברסיטה בטקס שנערך במחלקה. הדבר מתאפשר הודות לתמיכת "קרן דניאלי", לזכרה של דניאלי זוננפלד ז"ל, מתנדבת במחלקת האונקולוגיה בביה"ח שניידר שנהרגה בשובה מהתנדבותה לפני כשנתיים והיא בת 20. לאור זאת, הקליניקה תיקרא מעתה "קליניקת דניאלי".

"קליניקת דניאלי", על שמונת מטפליה, תפתח ותעניק טיפולים חדשניים לאנשים ולקהילות אשר מתמודדים עם טראומה ועם אבדן, כגון צעירים ומבוגרים שאיבדו את יקיריהם במחלה, בתאונה או כתוצאה ממוות טבעי, נשים שחוו לידה שקטה, חיילים ואזרחים נפגעי טראומה, ובני משפחותיהם של חיילים שנפלו. הקליניקה עתידה לייצר ערוץ של הזנה הדדית בין המחקר שנערך באוניברסיטה לבין הטיפול שנערך בקליניקה, ותהיה מוקד ידע תאורטי וקליני אשר יופץ לשטח באמצעות המטפלים הלומדים באוניברסיטה.

פרופ' טוביה פרי, חבר סגל המחלקה לפסיכולוגיה ומנהל הקליניקה, הסביר באירוע את הייחודיות של הטיפול המוענק בקליניקה אשר זכה לכינוי "הטיפול הנרטיבי". לדבריו, המטפלים בקליניקה מסייעים למטופלים להכיל את הטראומות שעברו באמצעות יצירת נרטיב מסודר וברור של האירוע הטראומתי שחוו ושילובו בתודעתם כחלק מהסיפור הכללי של חייהם.

הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, נשיא האוניברסיטה, ציין בנאומו כי לחינוך ישנם שני חלקים: החלק הלימודי והחלק האישיותי. פרופ' הרשקוביץ ציין כי חז"ל מבחינים בין שני החלקים הללו. בעוד החלק הלימודי טעון שינון מתמיד ו"אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחד", הרי שעל החלק האישיותי אומר הכתוב "חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה". בדבריו עמד הרשקוביץ על חשיבות החינוך בחלק האישיותי עד כי רואים אנו שיהושע בן נון נבחר להמשיך את משה לא מפני שהיה הידען שבכולם אלא מפני שהיה "נער לא ימיש מתוך האוהל". בנקודה זו ציין הרשקוביץ את האנושיות והחום של משפחתה של דניאלי ז"ל, כפי שהדבר בא לידי ביטוי גם בחינוך שלה ובאישיותה עצמה.

מוטי זוננפלד, אביה של דניאלי ז"ל, סיפר כיצד החליט בעקבות לכתה של דניאלי להפוך אותה ל"רבי שלי", זאת באמצעות המשכת דרכה ומורשתה בתחום הרפואי והחינוכי. זוננפלד סיפר על השילוב הנדיר שהיה בדניאלי בין חכמה וצניעות, על כך שמחד שאפה ללמוד רפואה ואף קיבלה 768 בבחינת הפסיכומטרי (ציון שהגיע לבית המשפחה במהלך ה'שבעה') ומאידך הקפידה תמיד להסתיר את הישגיה ויכולותיה, תוך שהיא מסייעת לחלשים ממנה.

באירוע השתתפו גם סבה וסבתה של דניאלי ז"ל, מר משה וגב' ג'ני זוננפלד, פרופ' יוסף פרס, מנכ"ל בית החולים שניידר, ידיד המשפחה הרב פרופ' יעקב דולינגר, הרב שבתי א' הכהן רפפורט, ראש בית המדרש של המכון הגבוה לתורה באוניברסיטת בר-אילן, פרופ' גיל דיזנדרוק, ראש המחלקה לפסיכולוגיה, פרופ' אילנית חסון-אוחיון, ראש המגמה לפסיכולוגיה שיקומית ומנהלת שותפה של הקליניקה לשירות הקהילה, הרבנית ד"ר ציפורה שפירא, אשת הרב משה שפירא זצ"ל, רבו וידידו הקרוב של מוטי זוננפלד, ופרופ' רות פלדמן,  אשר שימשה שנים רבות חברת סגל המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה.